Chrystus jest jedynym Słowem Pisma
Świętego. Boże słowa, wyrażone ludzkimi językami, upodobniły się do ludzkiej
mowy, podobnie jak niegdyś Słowo Wiekuistego Ojca, przyjąwszy słabe ludzkie
ciało, upodobniło się do ludzi. Przez wszystkie słowa Pisma Świętego Bóg
wypowiada tylko jedno Słowo, swoje jedyne Słowo, w którym wypowiada się cały.
Kościół zawsze czcił Pismo Święte jak czci Ciało Pana. W Biblii Kościół
nieustannie znajduje swój pokarm i swoją moc. W księgach świętych Ojciec, który
jest w niebie, spotyka się miłościwie ze swymi dziećmi i prowadzi rozmowę.
Natchnienie i prawda Pisma Świętego.
Bóg jest autorem Pisma Świętego. Prawdy przez Boga objawione, które są zawarte
i wyrażone w Piśmie świętym, spisane zostały pod natchnieniem Ducha Świętego. Kościół
uważa, na podstawie wiary apostolskiej, księgi tak Starego, jak Nowego
Testamentu w całości, ze wszystkimi ich częściami za święte i kanoniczne,
dlatego że, spisane pod natchnieniem Ducha Świętego, Boga mają za Autora i jako
takie zostały Kościołowi przekazane. Bóg natchnął ludzkich autorów ksiąg
świętych. Księgi natchnione nauczają prawdy. Wiara chrześcijańska nie jest
jednak „religią Księgi". Chrześcijaństwo jest religią „Słowa" Bożego,
nie słowa spisanego i milczącego, ale Słowa Wcielonego i żywego. Biblia ani już
gotowa nie spadła z nieba, ani Bóg nie podyktował jej ludziom do spisania.
Raczej należy powiedzieć, że Bóg „do napisania świętych ksiąg wybrał
używających własnych umiejętności i sił ludzi, którymi posłużył się tak, aby
działających w nich i przez nich, to wszystko i tylko to, co sam chciał,
przekazali na piśmie jako prawdziwi autorzy” (Dei Verbum, 11).
Duch Święty - „Interpretator" Pisma świętego. Biblię czyta się
poprawnie, jeżeli człowiek czyta je, modląc się w tym samym Duchu, w jakim
zostało napisane. Jest ono słowem Bożym i zawiera zasadnicze, skierowane do nas
orędzie Boże. Pismo Święte jest jak długi list Boga do każdego z nas z osobna.
Dlatego każdy z nas powinien przyjmować Biblię z wielką miłością i szacunkiem.
Trzeba czytać ją właściwie, tzn. rozpatrując poszczególne wątki brać pod uwagę
kontekst całości. Całość trzeba odnieść do jej sedna i tajemnicy: do Jezusa
Chrystusa. Należy zwracać uwagę przede wszystkim na „treść i jedność
całego Pisma świętego", czytać Pismo Święte w „żywej Tradycji całego
Kościoła". „Pismo święte jest bardziej wypisane na sercu Kościoła niż
na pergaminie". Istotnie, Kościół nosi w swojej Tradycji żywą pamięć słowa
Bożego, a Duch Święty przekazuje mu duchową interpretację Pisma Świętego.
Różne sensy Pisma świętego. Według
starożytnej tradycji można wyróżnić dwa rodzaje sensu Pisma świętego: dosłowny
i duchowy; sens duchowy dzieli się jeszcze na sens alegoryczny, moralny i
anagogiczny. Ścisła zgodność między tymi czterema rodzajami sensu zapewnia całe
jego bogactwo w żywej lekturze Pisma świętego w Kościele:
1) Sens dosłowny.
Jest to sens oznaczany przez słowa Pisma świętego i odkrywany przez egzegezę,
która opiera się na zasadach poprawnej interpretacji.
2) Sens duchowy.
Ze względu na jedność zamysłu Bożego nie tylko tekst Pisma świętego, lecz także
rzeczywistości i wydarzenia, o których mówi, mogą być znakami.
·
Sens
alegoryczny. Możemy osiągnąć głębsze
zrozumienie wydarzeń, poznając ich znaczenie w Chrystusie. Na przykład
przejście przez Morze Czerwone jest znakiem zwycięstwa Chrystusa, a przez to
także znakiem chrztu.
·
Sens moralny. Wydarzenia opowiadane w Piśmie świętym powinny
prowadzić nas do prawego postępowania. Zostały zapisane „ku pouczeniu nas"
(1 Kor 10, 11).
·
Sens
anagogiczny. Możemy widzieć pewne
rzeczywistości i wydarzenia w ich znaczeniu wiecznym; prowadzą nas (gr.
anagoge) do naszej Ojczyzny. W ten sposób Kościół na ziemi jest znakiem
Jeruzalem niebieskiego.
Sens dosłowny przekazuje wydarzenia,
alegoria prowadzi do wiary,
Sens moralny mówi, co należy czynić,
anagogia - dokąd dążyć.
Kanon Pisma Świętego. Tradycja
apostolska pozwoliła Kościołowi rozpoznać, jakie pisma powinny być zaliczone do
ksiąg świętych. Pełna ich lista została nazwana „kanonem" Pisma świętego.
Składa się on z 46 ksiąg Starego Testamentu (45, jeśli Księgę Jeremiasza i
Lamentacje liczy się razem) i 27 ksiąg Nowego Testamentu:
·
Stary Testament:
§
Księgi
historyczne: Księga Rodzaju, Wyjścia,
Kapłańska, Liczb, Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, Rut, dwie Księgi
Samuela, dwie Księgi Królewskie, dwie Księgi Kronik, Księga Ezdrasza,
Nehemiasza, Tobiasza, Judyty, Estery, dwie Księgi Machabejskie,
§
Księgi
mądrościowe: Księga Hioba, Psalmów,
Przysłów, Koheleta (Eklezjastesa), Pieśń nad pieśniami, Księga Mądrości, Mądrość
Syracha (Eklezjastyk),
§
Prorocy: Księga Izajasza, Jeremiasza, Lamentacje, Księga
Barucha, Ezechiela, Daniela, Ozeasza, Joela, Amosa, Abdiasza, Jonasza,
Micheasza, Nahuma, Habakuka, Sofoniasza, Aggeusza, Zachariasza, Malachiasza;
W Starym Testamencie Bóg ukazuje się jako Stwórca i
Pan świata, Przewodnik i Wychowawca ludzi. Również księgi Starego Testamentu są
słowem Bożym i Pismem Świętym. Bez Starego Testamentu nie można zrozumieć
Jezusa.
·
Nowy Testament:
§
Ewangelie
według: św. Mateusza, św. Marka, św.
Łukasza, św. Jana,
§
Dzieje
Apostolskie,
§
Listy św.
Pawła: do Rzymian, dwa Listy do
Koryntian, do Galatów, Efezjan, Filipian, Kolosan, dwa Listy do Tesaloniczan,
dwa Listy do Tymoteusza, Tytusa, Filemona,
§
List do
Hebrajczyków,
§
Listy
katolickie: List św. Jakuba, dwa
Listy św. Piotra, trzy Listy św. Jana, List św. Judy,
§
Apokalipsa św.
Jana.
W Nowym Testamencie Objawienie Boże osiąga pełnię.
Ewangelia stanowi rdzeń Pisma Świętego i najcenniejszy skarb Kościoła. Poprzez
nie Syn Boży ukazuje się taki, jaki jest i spotyka się z nami. Z Dziejów
Apostolskich dowiadujemy się o początkach Kościoła i o działaniu Ducha
Świętego. W Listach każdy z aspektów życia ludzkiego ukazany zostaje w świetle
Chrystusa. Apokalipsa zawiera wizje końca czasów.
Jezus jest wszystkim, co Bóg chciałby nam powiedzieć.
Cały Stary Testament przygotowuje na Wcielenie Syna Bożego. Wszystkie obietnice
Boże wypełniają się w Jezusie. Być chrześcijaninem oznacza coraz ściślej
jednoczyć się z życiem Chrystusa. W tym celu trzeba czytać Ewangelię i żyć nią.
Gdy trzymamy ją w ręce, powinniśmy pomyśleć, że mieszka w niej Słowo, które dla
nas zechciało się wcielić, zrozumieć nas, ażebyśmy zaczęli na nowo swoje życie
w nowym miejscu, w nowym czasie, w nowych okolicznościach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz