Człowiek odpowiada Bogu. Odpowiedzieć
znaczy uwierzyć Mu. Kto chce wierzyć, potrzebuje serca pełnego rozsądku. Bóg na
różne sposoby próbuje się z nami skontaktować. W każdym spotkaniu z
człowiekiem, w każdym kontakcie z przyrodą, w każdym pozornym przypadku, w
każdym wyzwaniu, każdym cierpieniu tkwi ukryte Boże przesłanie skierowane do
nas. Jeszcze wyraźniej zwraca się do nas w swoim słowie albo głosie sumienia.
Mówi do nas jak do przyjaciół. Dlatego jak przyjaciele powinniśmy odpowiedzieć
i uwierzyć Mu, całkowicie Mu się powierzyć, uczyć się Go coraz lepiej rozumieć
i przyjmować Jego wolę bez zastrzeżeń.
WIARA – co to jest? W lepszym rozumieniu
mogą okazać się pomocne cytaty:
ü „Wiara
jest w swej istocie przyjęciem prawdy, której nasz rozum nie może ogarnąć; po
prostu trzeba o niej świadczyć” – bł. John Henry Newman
ü „Wiara
oznacza: przez całe życie znosić nie pojmowalność Boga” – Karl Rahner
ü „Nie
uwierzyłbym, gdybym nie uznał, że rozsądnie jest wierzyć” – św. Tomasz
z Akwinu
ü „Wierzyć
w Boga oznacza widzieć, że nie mamy do czynienia tylko z tym światem. Wierzyć w
Boga oznacza widzieć, że życie ma sens” – Ludwig Wittgenstein
ü „To,
w co wierzymy jest ważne, ale jeszcze ważniejsze jest komu wierzymy” – Benedykt
XVI
ü „Credo, ut intelligam – wierzę, żebym
zrozumiał” – św. Anzelm z Canterbury
ü „Nie
mam wyobraźni. Nie potrafię sobie wyobrazić Boga jako ojca. Wszystko, co umiem
zobaczyć, to Jezus” – bł. Matka Teresa z Kalkuty
Wiara
to wiedza i zaufanie. Ma siedem cech charakterystycznych:
·
Wiara jest czystym darem Boga, który otrzymujemy, kiedy prosimy o to
w swoim wnętrzu.
·
Wiara jest ponadnaturalną siłą, która
jest nam niezbędna by osiągnąć
zbawienie.
·
Wiara wymaga od człowieka wolnej woli i jasnego umysłu, gdy
odpowiada na Boże zaproszenie.
·
Wiara jest absolutnie pewna, gdyż gwarantuje to Jezus.
·
Wiara jest niedoskonała tak długo, jak
długo nie dokonuje się w miłości.
·
Wiara wzrasta, gdy coraz lepiej wsłuchujemy się w słowa Boga i przez
modlitwę pozostajemy z Nim w żywej relacji.
·
Wiara już teraz daje nam przedsmak radości nieba.
Prawdziwa
wiara to coś więcej niż wiedza, to pewność. Taka wiara kazała Abrahamowi udać
się do Ziemi Obiecanej, taka wiara kazała męczennikom wytrwać aż do śmierci,
taka wiara podtrzymuje chrześcijan w czasie prześladowań. To wiara, która
obejmuje całego człowieka. Kto wierzy, poszukuje osobistego związku z Bogiem
i jest gotowy uwierzyć Bogu we wszystko, co On o sobie mówi (objawia). U
początku wiary znajduje się często wstrząs lub niepokój. Człowiek doświadcza,
że widzialny świat i normalny bieg spraw nie mogą być wszystkim. Czuje się
dotknięty przez tajemnicę. Podąża śladami prowadzącymi go do Boga i ma coraz
większą odwagę, by ufnie zwracać się do Boga i wreszcie dobrowolnie się z Nim
związać. W Ewangelii Janowej czytamy: „Boga nikt nigdy nie widział.
Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, On nam Go objawił” (J 1,18). Dlatego
musimy uwierzyć Jezusowi, Synowi Bożemu, gdy chcemy się dowiedzieć, co Bóg
chciałby nam przekazać. Wierzyć oznacza zatem zgodzić się na Jezusa i oprzeć na
Nim całe swoje życie.
Można zadawać sobie pytanie, czy czasem wiara nie jest
sprzeczna z naukami przyrodniczymi. Powołując się na naukę Kościoła jak i
zdanie wielu naukowców – nierozwiązalna sprzeczność między wiarą a naukami
przyrodniczymi nie istnieje, ponieważ nie może istnieć podwójna prawda. Nie
może być mowy o prawdzie wiary, która stanowiłaby konkurencję dla prawdy nauki.
Istnieje tylko jedna prawda, na której opiera się zarówno wiara, jak i rozum.
Rozsądek, z którego pomocą możemy poznawać logiczne prawa rządzące światem,
podobnie jak wiara zaistniał, bo taka była wola Boga. Dlatego nauki
przyrodnicze dopominają się wiary chrześcijańskiej i sprzyjają jej. Wiara jest
tu potrzebna do tego, żebyśmy poznali sprawy, które wprawdzie nie są zamknięte
przed rozumem. Wiara przypomina naukom przyrodniczym o tym, żeby nie zajmowały
pozycji Boga i by służyły stworzeniu. Nauki przyrodnicze muszą respektować
godność osoby ludzkiej, zamiast podnosić na nią rękę.
Nikt nie może wierzyć dla samego siebie, tak jak nikt nie
może żyć dla siebie samego. Otrzymujemy wiarę od Kościoła i żyjemy nią we
wspólnocie z innymi ludźmi, z którymi dzielimy się wiarą. Wiara jest czymś
najbardziej osobistym w życiu człowieka, ale nie jest sprawą prywatną. Kto chce
wierzyć, musi umieć powiedzieć zarówno „ja” jak również „my”, gdyż wiara, którą
nie można się dzielić i której nie można przekazać, byłaby irracjonalna.
Pojedynczy wierzący dobrowolnie zgadza się z „wierzymy” Kościoła. Od niego
otrzymał wiarę. Kościół przez stulecia prowadził człowieka do wiary, zachowywał
go od błędów i wskazywał mu drogę. Wierzyć to zatem podzielać wspólne
przekonanie. Niesie mnie wiara innych, podobnie jak ogień mojej wiary zapala i
umacnia innych.
Chrześcijańskie wyznanie wiary. Po co wierze definicje i
formuły? W wierze nie chodzi o puste słowa, lecz o rzeczywistość. Z biegiem
czasu w Kościele okrzepły formuły wiary, przy pomocy których postrzegamy,
wyrażamy, uczymy, przekazujemy, celebrujemy i przeżywamy tę rzeczywistość.
Wyznania wiary są krótkimi formułami, które umożliwiają wspólne wyznawanie
wiary przez wszystkich wierzących. Pochodzą one od Jezusa, który polecił swoim
uczniom chrzcić. Mieli przy tym skłaniać ludzi do wyznania określonej wiary, a
mianowicie wiary w Ojca, Syna, Ducha Świętego.
„Kościół strzeże wiary
Apostołów pilnie, jak gdyby jedne dom zamieszkiwał i jednakowo w te prawdy
wierzy, jak gdyby miał jedną duszę i jedno serce i jednozgodnie je głosi i
naucza, i podaje, jak gdyby miał jedne usta” – św. Ireneusz z Lyonu.
„Żaden człowiek nie żyje sam, żaden człowiek
nie wierzy sam. Bóg wypowiada do nas słowo i przez to, że je mówi, zwołuje nas,
czyni z nas wspólnotę, swój lud, swój Kościół. Po odejściu Jezusa Kościół jest
znakiem Jego obecności w świecie” – Bazyli z Seleucji.
„Twoje Credo niech
będzie dla ciebie jak zwierciadło! Przeglądaj się w nim, aby zobaczyć, czy we
wszystko, o czym deklarujesz, że wierzysz, wierzysz rzeczywiście. I raduj się
każdego dnia twoją wiarą” – św. Augustyn
WYZNANIE
WIARY
Symbol
Apostolski
Wierzę w Boga,
Ojca
wszechmogącego,
Stworzyciela nieba i ziemi
I w Jezusa
Chrystusa,
Syna Jego jedynego,
Pana naszego,
który się
począł z Ducha Świętego,
narodził się z
Maryi Panny.
Umęczon pod
Ponckim Piłatem,
ukrzyżowan,
umarł i pogrzebion.
Zstąpił do
piekieł.
Trzeciego dnia
zmartwychwstał,
Wstąpił na
niebiosa,
siedzi po
prawicy Boga Ojca wszechmogącego.
Stamtąd
przyjdzie sądzić
żywych i
umarłych.
Wierzę w Ducha
Świętego,
święty Kościół
powszechny,
świętych
obcowanie,
grzechów
odpuszczenie,
ciała
zmartwychwstanie,
żywot wieczny.
Amen.
Symbol
Nicejsko-Konstantynopolitański
Wierzę w jednego Boga,
Ojca wszechmogącego,
Stworzyciela nieba i
ziemi,
wszystkich rzeczy
widzialnych i niewidzialnych.
I w jednego Pana Jezusa
Chrystusa,
Syna Bożego
Jednorodzonego,
który z Ojca jest
zrodzony
przed wszystkimi
wiekami.
Bóg z Boga,
Światłość ze
Światłości,
Bóg prawdziwy z Boga
prawdziwego.
Zrodzony, a nie
stworzony,
współistotny Ojcu,
a przez Niego wszystko
się stało.
On to dla nas ludzi
i dla naszego zbawienia
zstąpił z nieba.
I za sprawą Ducha
Świętego
przyjął ciało z Maryi
Dziewicy
i stał się człowiekiem.
Ukrzyżowany również za
nas
pod Poncjuszem Piłatem
został umęczony i
pogrzebany.
I zmartwychwstał
trzeciego dnia,
jak oznajmia Pismo.
I wstąpił do nieba;
siedzi po prawicy Ojca.
I powtórnie przyjdzie w
chwale
sądzić żywych i
umarłych,
a królestwu Jego nie
będzie końca.
Wierzę w Ducha
Świętego,
Pana i Ożywiciela,
który od Ojca i Syna
pochodzi.
Który z Ojcem i Synem
wspólnie odbiera uwielbienie i chwałę; który
mówił przez Proroków.
Wierzę w jeden, święty,
powszechny i apostolski Kościół.
Wyznaję jeden chrzest
\na odpuszczenie
grzechów.
I oczekuję wskrzeszenia
umarłych.
I życia wiecznego w
przyszłym świecie. Amen.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz