Przemienieni przez zwycięstwo
Jezusa Chrystusa
(por. 1 Kor 15,51-58)
TYDZIEŃ MODLITW
O JEDNOŚĆ CHRZEŚCIJAN
18-25 stycznia 2012
Tekst biblijny
(1 Kor 15,51-58)
Oto ogłaszam wam tajemnicę:
Nie wszyscy umrzemy, wszyscy zaś będziemy przemienieni, w jednej chwili,
w mgnieniu oka, na dźwięk ostatniej trąby. Zabrzmi bowiem trąba i umarli będą
wskrzeszeni jako istoty niezniszczalne, i my zostaniemy przemienieni. Trzeba
bowiem, aby to, co zniszczalne, przyoblekło się w niezniszczalność, a to, co
śmiertelne, przyoblekło się w nieśmiertelność. A kiedy już to, co zniszczalne,
przyoblecze się w niezniszczalność, a śmiertelne w nieśmiertelność, wtedy
wypełni się słowo, które zostało napisane: Śmierć została pochłonięta przez
zwycięstwo. Gdzie jest, o śmierci, twoje zwycięstwo? Gdzie jest, o śmierci,
twoje żądło? Żądłem zaś śmierci jest grzech, a siłą grzechu Prawo. Bogu
natomiast niech będą dzięki za to, że daje nam zwycięstwo przez naszego Pana
Jezusa Chrystusa. Tak więc, moi ukochani bracia, bądźcie wytrwali i
niezachwiani, zawsze ofiarnie oddani dziełu Pana, wiedząc, że w Panu wasz trud
nie jest daremny. (przekład ekumeniczny)
Wprowadzenie w
tematykę roku 2012
Przemienieni
przez zwycięstwo Jezusa Chrystusa
(por. 1 Kor 15,51-58)
Materiały na Tydzień
Modlitw o Jedność Chrześcijan w 2012 r. zostały przygotowane przez grupę
roboczą złożoną z przedstawicieli Kościoła rzymskokatolickiego, Kościoła
prawosławnego, Kościoła polskokatolickiego oraz Kościołów protestanckich
działających w Polsce. W wyniku dyskusji, w której uczestniczyli
przedstawiciele różnych środowisk ekumenicznych, zdecydowano, że tematem
wiodącym będzie przekształcająca moc wiary w Chrystusa, szczególnie zaś jej
związki z naszą modlitwą o widzialną jedność Kościoła – Chrystusowego Ciała. Podstawę
stanowiły słowa św. Pawła do Kościoła w Koryncie o przemijalności naszego
obecnego życia (ze wszystkim, co wydaje się „zwycięstwem” i „porażką”) w
przeciwieństwie do tego, co otrzymujemy dzięki zwycięstwu Chrystusa przez Jego
śmierć i zmartwychwstanie.
Dlaczego taki temat?
Nasza historia naznaczona
jest seriami klęsk i zwycięstw. Polska wielokrotnie doświadczała inwazji obcych
wojsk, rozbiorów, prześladowań ze strony mocarstw ościennych i wrogich
systemów. Pragnienie wolności i dążenie do pokonania wszelkiego rodzaju zniewolenia
stały się jednym z najbardziej rozpoznawalnych rysów polskiej historii i
doprowadziły do istotnych przemian w życiu narodu. Jednak tam, gdzie pojawia
się zwycięstwo, tam są i przegrani, którzy nie podzielają radości triumfatorów.
Ta szczególna historia narodu polskiego skłoniła naszą grupę ekumeniczną, która
przygotowała tegoroczne materiały na Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, do
głębszej refleksji nad znaczeniem takich pojęć jak „zwycięstwo” i „przegrana”,
zwłaszcza że język, jakim mówi się o zwycięstwie, jest często postrzegany jako
język triumfalizmu. Chrystus jednak pokazuje nam, że zwycięstwo można pojmować
zupełnie inaczej! W 2012 r. Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej odbędą się w
Polsce i na Ukrainie. W poprzednich latach ich organizacja byłaby niemożliwa. Dla
wielu jest to zapowiedź kolejnego „narodowego zwycięstwa”. Miliony kibiców będą
oczekiwać wiadomości o zwycięskich drużynach grających w tej części
Europy. Mistrzostwa mogą nas skłonić do zastanowienia się nad trudnym losem
tych, którzy nie wygrywają – nie tylko w sporcie, ale w ogóle w życiu. Czy ktoś
choć przez chwilę zainteresuje się tymi, którzy nieustannie ponoszą porażki,
a niesprzyjające okoliczności i warunki uniemożliwiają im osiągnięcie
sukcesu? Rywalizacja jest stale obecna nie tylko w sporcie, ale też w polityce,
biznesie, kulturze, a nawet w życiu kościelnym. Kiedy uczniowie Jezusa
dyskutowali, kto z nich jest największy (Mk 9,34), było jasne, że jest
to dla nich istotna, budząca silne emocje
kwestia. Jezus jednak odpowiedział
po prostu: Jeśli ktoś chce być pierwszy, niech będzie ze wszystkich ostatni
i sługą wszystkich (Mk 9,35). Słowa te mówią o zwycięstwie przez
wzajemne usługiwanie sobie, wzajemną pomoc, okazywanie szacunku tym, którzy są
„ostatni”, zapomniani, wykluczeni. Dla wszystkich chrześcijan najlepszym wzorem
takiej pokornej służby jest Jezus Chrystus, Jego zwycięstwo przez śmierć i
zmartwychwstanie. To w Jego życiu, działaniu, nauczaniu, cierpieniu, śmierci i
zmartwychwstaniu pragniemy szukać inspiracji do współczesnego
zwycięskiego życia wiary,
które wyraża się w zaangażowaniu społecznym w duchu pokory, służby oraz
wierności Ewangelii. Kiedy Jezus przygotowywał się na nadchodzącą mękę i
śmierć, modlił się, by wszyscy Jego uczniowie byli jedno, aby świat uwierzył
(por. J 17,21). Takie „zwycięstwo“ można osiągnąć tylko dzięki duchowej
przemianie, nawróceniu. Z tych właśnie względów uznaliśmy, że motywem
przewodnim naszych rozważań powinny być wspomniane słowa Apostoła Narodów do
Koryntian. Chodzi o osiągnięcie zwycięstwa, które jednoczy wszystkich
chrześcijan wokół służby Bogu i bliźniemu. W miarę jak modlimy się i dążymy do
widzialnej jedności Kościoła, doświadczamy – zarówno my sami, jak i Kościoły
oraz wspólnoty, do których należymy – przemiany, przekształcania i formowania
na podobieństwo Chrystusa. Jedność, o którą się modlimy, może wymagać odnowy
znanych nam form życia kościelnego. Jest to wizja poruszająca, ale też budząca
w nas pewien lęk! Jedność, o którą się modlimy, to nie tylko „wygodne”
wyobrażenie wzajemnej życzliwości i współpracy. Jedność wymaga, abyśmy byli
gotowi porzucić rywalizację. Musimy otworzyć się na siebie, by wzajemnie
ofiarowywać sobie dary i wzajemnie przyjmować je od siebie. W ten sposób
rzeczywiście możemy mieć udział w nowym życiu w Chrystusie, czyli w naszym
jedynym prawdziwym zwycięstwie. W Bożym planie zbawienia jest miejsce dla
każdego. Przez swoją śmierć i zmartwychwstanie Chrystus ogarnia wszystkich
– zarówno zwycięzców jak i pokonanych, aby każdy, kto w Niego wierzy,
miał życie wieczne (J 3,15). My także możemy mieć udział w Jego
zwycięstwie! Wystarczy w Niego uwierzyć, a okaże się, że łatwiej nam będzie zło
dobrem zwyciężać.
Osiem dni refleksji
na temat naszej przemiany w Chrystusie
Jesteśmy zaproszeni, by w
ciągu ośmiu dni głębiej zastanowić się nad tym, czym w istocie jest wiara,
że wszyscy zostaniemy przemienieni przez zwycięstwo naszego Pana Jezusa
Chrystusa. Czytania biblijne, komentarze, modlitwy oraz tematy do przemyśleń
służą zwróceniu uwagi na różne aspekty tej przemiany i na znaczenie, jakie ma
ona dla życia chrześcijan oraz dla ich jedności w i wobec współczesnego świata.
Naszą podróż zaczniemy od przedstawienia Chrystusa, który służy. Następnie zostaniemy
poprowadzeni drogą wiodącą przez Jego krzyż i zmartwychwstanie. Uczczenie
panowania Chrystusa zakończy naszą wędrówkę.
Dzień pierwszy: Przemienieni przez Chrystusa – Sługę
Syn Człowieczy
przyszedł, aby służyć (por. Mk 10,45)
W tym dniu spotykamy Jezusa
na drodze do zwycięstwa przez służbę. Widzimy Go jako tego, który nie
przyszedł po to, aby Mu służono, lecz aby służyć, i aby oddać swoje życie jako
okup za wielu (Mk 10,45). To oznacza, że Kościół Jezusa Chrystusa jest
społecznością służącą. Kiedy używamy naszych różnorodnych darów we wspólnej
służbie dla ludzi, sprawiamy, że nasza jedność w Chrystusie staje się
widzialna.
Dzień drugi: Przemienieni przez cierpliwe czekanie na Pana
Ustąp teraz, bo
powinniśmy wypełnić całą sprawiedliwość (Mt
3,15)
W tym dniu skupiamy się na
cierpliwym oczekiwaniu Pana. Cierpliwość i wytrwałość są niezbędne przy każdym
rodzaju przekształcenia. Modlitwa do Boga o dokonanie przemiany jest również
aktem wiary i ufności w Jego obietnice. Wszyscy, którzy w tym tygodniu
modlą się o widzialną jedność Kościoła, muszą też cierpliwie, wytrwale i
wiernie czekać na Pana. Wszelkie ekumeniczne przedsięwzięcia wymagają czasu,
wzajemnej uwagi i wspólnych działań. Wszyscy jesteśmy wezwani do współdziałania
z Duchem Świętym w Jego dziele jednoczenia chrześcijan.
Dzień trzeci: Przemienieni przez cierpiącego Sługę
Chrystus cierpiał za nas
(por. 1P 2,21)
Tego dnia mamy zastanowić
się nad cierpieniem Chrystusa. Podążając za Chrystusem – cierpiącym Sługą,
chrześcijanie wezwani są do solidarności ze wszystkimi, którzy cierpią. Im bardziej
zbliżamy się do krzyża Chrystusa, tym bliżsi jesteśmy sobie nawzajem.
Dzień czwarty: Przemienieni przez zwycięstwo Pana nad złem
Zło dobrem zwyciężaj (Rz 12,21)
Tego dnia powinniśmy się
zastanowić nad naszym większym zaangażowaniem w walkę ze złem. Zwycięstwo
w Chrystusie oznacza pokonanie wszystkiego, co przynosi szkodę stworzeniu
Bożemu i oddala nas od siebie. W Jezusie jesteśmy wezwani do udziału w nowym
życiu, walcząc wraz z Nim przeciw temu, co złe w naszym świecie,
doświadczając na nowo ufności i radując się tym, co dobre. Podziały między nami
sprawiają, że nie jesteśmy dość mocni, by pokonywać zło we współczesnych czasach.
Dzień piąty: Przemienieni przez pokój zmartwychwstałego Pana
Jezus stanął pośrodku
nich i powiedział: Pokój wam! (J
20,19)
Dzisiaj świętujemy pokój
zmartwychwstałego Pana. Zmartwychwstały okazał się wielkim zwycięzcą nad
śmiercią i światem ciemności. On jednoczy swoich sparaliżowanych strachem
uczniów. Otwiera przed nami nowe perspektywy życia i działań na rzecz Jego
nadchodzącego królestwa. Zmartwychwstały Pan jednoczy i umacnia wszystkich
wierzących. Pokój i jedność są oznakami naszej przemiany w zmartwychwstaniu.
Dzień szósty: Przemienieni przez wierną miłość Bożą
A tym zwycięstwem jest
nasza wiara (1 J 5,4)
W tym dniu skupiamy naszą
uwagę na wiernej Bożej miłości. Została ona objawiona w tajemnicy paschalnej,
która stoi u podstaw naszej nowej drogi w wierze. Wiara przezwycięża strach i
otwiera nasze serca na moc Ducha Świętego, wzywa nas do przyjaźni z Chrystusem
oraz między sobą.
Dzień siódmy: Przemienieni przez Dobrego Pasterza
Paś owce moje (J 21,16)
Teksty biblijne
przeznaczone na ten dzień ukazują nam Pana umacniającego swoje stado. Krocząc
za Dobrym Pasterzem, jesteśmy wezwani do umacniania się wzajemnie w Panu oraz do
wspierania i pokrzepiania słabych i zagubionych. Jeden jest Pasterz, a my
jesteśmy Jego ludem.
Dzień ósmy: Zjednoczeni w panowaniu Chrystusa
Zwycięzcy pozwolę usiąść
ze Mną na Moim tronie (Ap 3,21)
W ostatnim dniu naszego
Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan świętujemy panowanie Chrystusa. Jego
zwycięstwo pozwala nam z nadzieją patrzeć w przyszłość. Ono pokonuje wszystko,
co powstrzymuje nas od udziału w pełni życia z Chrystusem i ze sobą
nawzajem. Jako chrześcijanie wiemy, że nasza jedność jest przede wszystkim darem
Boga. Jedność oznacza więc uczestnictwo w pełnym chwały zwycięstwie Chrystusa
nad wszystkim, co dzieli.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz